ikrigochkarlek

Alla inlägg under februari 2013

Av Angelica - 25 februari 2013 08:09

Nu är ledigheten över och idag står ett kvällspass på schemat. Det har varit en lugn och skön helg där vi inte alls gjort särskilt mycket. Kollade på Mello i lördags, som alla andra i Sverige typ, och jag tycker att det var den bästa deltävlingen hittills. Vi röstade på Ulrik. Han är ju från Kullavik, lite patriotiskt där alltså. Och han var ju faktiskt bäst också. Tror nog han till och med tar hem hela alltet. Men vi får se. Måndag idag och veckan är i rullning. Det slog mig när jag vaknade halv sju i morse att det faktiskt var ljust ute! Dessutom har vi haft bra väder i några dagar nu, kallt som tusan men ändå strålande sol. Underbart! Och förutom ljusare tider så är det också en helt okej vecka som ligger framför mig. På torsdag bland annat så ska jag och två kompisar åka till Ullared och shoppa. Det var jättelängesedan jag var där så det ska bli kul, det brukar dock inte vara lika roligt för plånboken. Det kanske är tur att man inte bor allt för nära trots allt! Men shoppa kan man ju göra ändå. Igår hade Ellos 50 % på reapriset på deras hemsida så då klickade jag hem ett par boots och en jacka. Hoppas att det kommer snart, är spänd på att se om skorna passar. Nu ska jag ta mig en dusch och göra mig irodning inför jobbet. Vi hörs, mina vänner!


 

Av Angelica - 22 februari 2013 14:59

   


Här om dagen så lagade jag min egen variant på thaisoppa och som utlovat så tänkte jag nu skriva receptet. Dock är sanningen den att jag inte har några exakta måttangivelser eftersom att jag alltid när jag hittar på egna recept kör på måfå och efter eget smaktycke. Men i alla fall. Först stekte jag kyckling i lagom bitar i en kastrull tillsammans med färsk röd chili, vitlök, färskriven ingefära och salladslök. Därefter hällde jag i kokosmjölk, hönsbuljong och lite fisksås samt saft från en lime. Kryddade gjorde jag sedan med tomatpure, salt och peppar samt färsk korriander. När allt kokat ihop en stund slängde jag när ärtskidor och gröna sojabönor men här kan man ju ta vad man själv tycker är gott för att fylla ut soppan. Till sist garnerade jag med lite salladslök och mer korriander. Serveras sedan med ett gott bröd till så är man hemma på riktigt! Jag lovar!

Av Angelica - 22 februari 2013 14:47

Fy fasen vad dåligt jag har mått. Var hemma från jobbet både igår och idag, det händer typ aldrig. Men min kropp la helt av, så himla ont i huvudet och lika orkeslös som om någon hade slått mig i huvudet med en stekpanna. Har varit en hel del stress på olika plan det senaste och förmodligen så var det det i kombination med väldigt lite sömn som knockade mig. Men nu mår jag bättre, känner mig faktiskt utvilad! Antar att kropp och hjärna behöbde en paus. Bättre då att ta det lugnt en stund än att man brakar totalt. Men som sagt, idag mår jag bättre. Dessutom är det fredag, en ledig helg ligger framför mig. Det ska bli så skönt, som en extra boost!  Idag står fredagsmys på menyn med god mat och gott att äta till kvällens tv-tittande. Annars händer inte särskilt mycket. Thindra har sovit hos sin farmor över natt, hon önskade att hon skulle få vara där själv. Och det är ju skönt för syskon att få del apå sig lite ibland och att ha ensamrätt på farmor och farfar. Men Liah har det inte gått någon nöd på, hon har ju fått mammas och pappas fulla uppmärksamhet. Men nu längtar hon efter storasyster. Jag håller med henne. Det ska bli skönt med några riktiga familjedagar nu! Dom är ju faktiskt det bästa jag har i mitt liv. Familjen alltså. Sådeså.


Liah på fiket igår.


 

Av Angelica - 20 februari 2013 08:01

Tisdag idag och jag laddar för ett kvällspass. Samma sak gällde under gårdagen. Det är ungefär så livet ser ut nu, jobba äta och sova. Och det känns som att jag varit ledig för lite, jag är så himla trött. Men så får man dåligt samvete över att man klagar för det finns inget bättre än att ha ett jobb man trivs med. Jag antar att en lagom balans av livets alla delar är att föredra, tyvärr är det ofta svårt att få till den balansen i verkligheten. Men det ordnar sig det med. Man får bara lära sig att ta de dagar som inte är lika roliga som de bra dagarna. Men ändå, tisdag idag. Veckan är i rullning och någonstans där framme så väntar en ledig helg. Det ser jag fram emot! Och jag antar att man kommer att känna sig piggare efter det. I takt med att det blir ljusare och varmare ute så kan det nog bli riktigt bra till slut. Lustogt egentligen att man kan påverkas så mycket av vädret men det är jag ju inte ensam om att göra. Februari har varit en tung och tråkig månad för många. På jobbet har vi haft det tungt med många patienter och vi i personalen har varit trötta och sega. Det är en fas. Men som sagt, man får vara glad ändå. Det blir ju bättre. Det blir det faktiskt. So keep on smiling! Nu ska jag göra mig och barnen iordning inför skola och jobb. På återseende! / <3

 

Måndagens kalas.


   

Av Angelica - 18 februari 2013 17:13

Hej och hå! Här blir det nu ett snabbtinlägg, mer som än hälsning om att jag lever. Idag är jag ledig och jag och barnen har spenderat tiden som vi brukar göra sådana här dagar. Lugnt och skönt, ingen stress. Under dagen provade vi på att laga en egen variant av thaisoppa, den blev verkligen jättegod! Lägger upp receptet här i bloggen när jag hinner. Annan mat som också varit god det senaste var igår när vi hade söndagsmiddag på jobbet. Vi som jobbar på helgen brukar lägga ihop och göra en middag tillsammans. Sådant inger gemenskap och är väldigt mysigt på köpet. Dessutom blev det som en grand final, ett bra avslut på en annars stressig helg. Varken fredag eller lördag hann jag med att ha rast. Men igår var det alltså betydligt lugnare och vi hann med både middag och efterrrätt. (Vi hade en jättegod sallad till maten med granatäpplekärnor i, aldrig provat innan men det var riktigt gott och kommer att användas flera gånger! )Och även denna dag kommer att bjuda på godsaker. Strax ska vi nämligen iväg på kalas hos A's goa farmor som fyller 82 år idag! :)



Av Angelica - 14 februari 2013 16:51

Idag är Sverige uppdelat i två läger. De som tycker om Alla hjärtans dag och som gärna vill fira den. (Hit hör oftast nykära personer eller personer som lever med någon som är romantiskt lagt. Alternativt de som har egna traditioner med nära vänner eller familj denna dag.) Och så har vi de som inte tycker om dagen och ser den mer som ett amerikant jippo eller ett sätt för butikerna att tjäna pengar. (Hit hör oftast singlar, i alla fall de som blivit bittra. Eller de som lever i ett förhållande med någon som inte är romantiskt lagd och oftast glömmer dagar som denna men även bröllopsdagar och så vidare.) Jag själv placerar mig någonstans mitt emellan. Jag tycker det är kul med en sådan här dag, det livar upp i vintermörkret. Och om man har svårt att ta sig för att göra romantiska saker ihop så kan det vara bra med en dag då man kanske får tummen ur att ta sig för det. Men lika tråkig är dagen när man inser att man är ensam om att komma på den. Då kan man dela läger med de förbittrade singlarna. Men som idag, då jag inte la så stor vikt vid det hela, då hände det.  (Ska tilläggas att jag alltid slagit på stort tidigare.) A kom hem med fina röda rosor och ett fint kort som han skrivit. Jag blev så himla glad! Jag själv hade köpt choklad och några trisslotter. Allt blev så himla lagom, lagom kan alltså vara bra ibland. Jag tonade ner min film-romantik-sida och A steppad upp lite. Och så möttes vi på mitten. Och jag inbillar mig att det är receptet för att långt liv tillsammans. Man får kompromissa. Och vara ett team. Ungefär som i ett fotbollslag.

 

     

Av Angelica - 14 februari 2013 16:19


 

Dagens middag blev en annorlunda men rolig rätt. Den är otippad god! Och bäst av allt är att den går hem hos barnen utan att för den sakens skull vara lika tråkig som makaroner och kötbullar för oss vuxna som vill ha lite mer smak och så. Dessutom kan man variera rätten och göra den mer eller mindre "lyxig" beroende på tillfälle och vad man är sugen på. Cheesballsgratäng! Lätt och rätt. Grundreceptet hittade jag i en matblogg men sedan gjorde jag om det efter min familjs tycke och det kan ni också göra. Detta är i alla fall ingredienserna som behövs för att göra mitt recept: 4 msk smör, 4msk mjöl, 7 dl mjölk, 2 dl creme fraiche, 2-3 vitlöksklyfotr, salt och peppar. Detta är till såsen och följande är själva innehållet i gratängen: 1 grillad kyckling, 1 röd paprika, 1 ask babytomater, 7 chaminjoner, salt och peppar, färsk persilja samt riven ost.

Steg nummer ett är att göra såsen. Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölet och vispa ihop till en fast sås, häll därefter i mjölken och créme fraichen och låt koka till en lagom tjock sås. Smaka av med salt, peppar och två-tre vitlöksklyftor. När det är klart så rensar man den grillade kycklingen och delar i bitar, hacka och skriva grönsakerna på samma vis. Sedan är det dags att varva allting i en ungsform. Ett lager med kyckling, grönsaker, cheesballs och sås och sedan ett likadant lager ovanpå. Jag avslutar alltid med lite extra kryddor och till sist gratinerar man med lite riven ost. In i ugnen, ca 200 grader i ca 15 minuter, men var försiktig för bollarna bränns lätt! Man kan således använda ungsfolie en del av tiden för att förhindra detta. Servera med ris och en god sallad. Amen.


   

Presentation


Välkommen till min blogg! Angelica heter jag och är 23 år. Jag är mamma till två flickor som är 5 och 2 år gamla och jag jobbar på en akutavdelning på ett sjukhus vilket är lite av ett drömjobb. Och jag gillar fart och fläkt, att ha många bollar i luften.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards